Bram van Sambeek

Bram van Sambeek, Photo: Marco BorggreveBram van Sambeek (1980) ontving in 2009 de Nederlandse Muziekprijs, als enige fagottist in de 30 jarige geschiedenis van de prijs. De Nederlandse Muziekprijs is de hoogste staatsonderscheiding die aan een musicus, werkzaam in de klassieke muziek, kan worden uitgereikt. Ter gelegenheid van de uitreiking speelde Bram het fagotconcert van Gubaidulina met het Rotterdams Philharmonisch onder leiding van chef dirigent Nézet-Séguin. De Telegraaf schreef naar aanleiding van dit concert: “Hij hanteert zijn instrument frank en vrij als een spreekbuis, tovert de fraaiste timbres te voorschijn en kan ook in technisch opzicht alles.” In 2011 won hij een Borletti Buitoni Trust Award, en kort geleden werd hij toegelaten tot het programma “Chamber Music Society Two” van het Lincoln Center in New York. Van 2002-2011 was hij solofagottist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, en hij is regelmatig te gast als solo fagottist bij het London Symphony Orchestra en het Mahler ChamberOrchestra. Sinds 2011 besloot Bram zich te focussen op kamermuziek en solospel, en hij doceert aan het Conservatorium van Rotterdam, Codarts.

Bram van Sambeek wordt regelmatig gevraagd als solist in binnen- en buitenland. Na zijn debuutrecital in de Kleine Zaal van het Concertgebouw van Amsterdam in 2003 soleerde hij onder andere regelmatig bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en Rotterdam Sinfonia, bij beide orkesten onder leiding van de chefdirigenten. Recentelijk heeft hij de fagotconcerten van Mozart, Villa-lobos en Gubaidulina als solist ten gehore gebracht met zeer gerenommeerde orkesten. Als kamermusicus is Bram van Sambeek zeer actief. Hij maakt deel uit van het Schulhoff Trio, en van het Orlando Kwintet. Daarnaast werkte hij samen met onder anderen AlexeiOgrintchouk, Cecilia Bernardini, Julius Drake, Liza Ferschtman, Izhar Elias en RetoBieri en Jorg Widmann, en speelde hij bij het Nederlands Blazers Ensemble, het ASKO-ensemble en de Ebony Band. In 2009/2010 kreeg hij een Carte Blanche in het Concertgebouw Amsterdam, bestaande uit vier concerten met onder andere het Prazak Kwartet en het Tempera Kwartet. Ook onderzocht hij met bijzondere experimenten de kamermuziek concert praktijk in samenwerking met Radio Kootwijk Live.

Bram is regelmatig te gast op nationale en internationale festivals zoals het Delft Chamber Music Festival, het Orlando Festival, het West-Cork Chamber Music Festival en het Oxford Chamber Music Festival. Bram van Sambeek  besloot op tienjarige leeftijd fagot te gaan spelen. Hij begon zijn studie bij Fred Gaasterland en vervolgde die aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Joep Terwey en Johan Steinmann. Na het afronden van zijn studie nam hij privélessen bij GustavoNúñez. Masterclasses volgde hij bij Brian Pollard en twee van de weinige echte fagotsolisten ter wereld: Klaus Thunemann en Sergio Azzolini. Bijzonder is het instrument dat hij bespeelt, de Heckel #11174, die eerder het eigendom was van zowel Klaus Thunemann als Sergio Azzolini. Nog tijdens zijn studie won Van Sambeek eerste prijzen tijdens het Prinses Christina Concours en de Nationale Finale van de Stichting Jong Muziektalent Nederland. In 1999 werd hij door deze stichting uitgeroepen tot Muziektalent van het jaar. In 2008 ontving hij de tweede prijs op de internationale ‘Gillet-Fox Competition’ in de Amerikaanse staat Utah. In 2009 nam Bram zijn eerste solo CD op met Sinfonia Rotterdam voor Brilliant Classics. Het NRC schreef hierover: “Van Sambeek speelt zo moeiteloos, speels, levendig en muzikaal dat je niet meer snapt waarom de fagot met zijn lage timbre een ongebruikelijk soloinstrument is.” Bram werd aanbevolen door verscheidene beroemdheden zoals ValeryGergiev die hem naast “verygifted” ook als “noteccentric but a little bit unusual” kwalificeerde. In maart 2012 bracht Brilliant Classics Bram’s tweede cd uit waarop een grote variatie aan kamermuziek (inclusief een rocknummer!) op te horen is, en in de komende seizoen zal hij de nieuwe fagotconcerten van KaleviAho en Sebastian Fagerlund uitvoeren en opnemen voor het BIS-label.